Ophef in craft beer-scene over reclamespot Budweiser tijdens Super Bowl
In de VS is flink wat ophef ontstaan over een reclamespotje van Budweiser tijdens de Super Bowl. In het filmpje wordt volgens veel Amerikaanse craftbeer-liefhebbers de spot gedreven met hun liefhebberij.
Met de reclamespot benadrukt Budweiser met trots haar identiteit als een macrobrouwerij. In het filmpje zie je enkele baarddragende hipsters uitgebreid praten over hun donkerkleurige brouwsel. Vervolgens verklaart de fabrikant dat Budweiser gemaakt is om te drinken, niet om interessant over te doen.
Opvallende statements
Opvallend in die context is het statement in hetzelfde filmpje dat Budweiser het enige bier is dat gelagerd wordt op beukenhout, toch een verwijzing naar ‘artisanale’ brouwtechnieken. Nog veel opvallender is echter de snerende opmerking “Let them sip their pumpkin peach ale, we’ll be brewing us some golden suds.” Het moederbedrijf van Budweiser, Anheuer-Busch, kocht namelijk recentelijk nog Elysian Brewing, een microbrouwerij uit Seattle die onder andere een ‘pumpkin peach ale’ brouwt: Gourdgia on my mind. Op Untappd geven verbolgen liefhebbers dat bier nu massaal een halve ster en plaatsen snerende opmerkingen richting Budweiser.
Volgens Anheuer-Busch zelf is de commercial allerminst een sneer naar het opkomende craft beer-fenomeen. “Anheuer-Busch acquires and sells craft beer. We love craft beer. This is an affirmation of what Budweiser is, not an attack on what it isn’t”, aldus de fabrikant in een tegenverklaring.
Een storm in een glas water of een regelrechte belediging? Kijk en oordeel zelf: