Recensie: Eijkenrode Witte Dame
Wanneer je de website van de Eindhovense bierhandelaar Eijkenrode Bier B.V. erop naslaat, valt de uitgesproken liefde voor het kenmerkende Brabantse karakter en meer in het bijzonder de stad Eindhoven direct op. Eijkenrode Bier stelt zichzelf als doel “de historische identiteit van oude Brabantse steden, dorpen en brouwerijen te versterken en ook de vele verloren gegane Brabantse brouwerijen te laten herleven”. Aan ambitie en passie geen gebrek, maar slaagt Eijkenrode Bier er ook in die passie in haar bieren over te brengen?
Het assortiment van door Eijkenrode Bier B.V. verhandelde bieren beslaat drie soorten: Eindhovens Blond, Heeren van Eynthoven en Witte Dame. Laatstgenoemde naam is een goed gevonden woordspeling; het bier is een eerbetoon aan de Eindhovense architectuur in Art Decostijl, waarvan De Witte Dame één van de bekendste voorbeelden is en is daarnaast – de naam suggereert het al – een witbier.
Het etiket van het bierflesje en – met name – het fraai gevormde, bijpassende bierglas mogen er zijn. Op het etiket prijkt een tekening van een in het wit gehulde dame voor De Witte Dame; de dame komt daarnaast in zwart/wit terug op het bierglas. Na het inschenken van het bier vormt het zwarte lijnenspel van de dame een mooi contrast met de melkwitte, verrassend volle schuimkraag.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar waar gaat het bij een witbier nu precies om? Juist, de beleving zelf. En dat is bij dit bier dik in orde. Het lichttroebele bier heeft een herkenbare frisheid en hopsmaak. Hoewel het etiket het niet vermeldt, hint het bier naar wat toegevoegd koriander. Het heeft niet de wat bitterdere hopsmaak van een weizener en een wat mildere citrussmaak dan bijvoorbeeld Gulpener Korenwolf. Het is een evenwichtig en karaktervol witbier. De nadronk is zacht en verfrissend, zoals een goed witbier betaamt.
Deze dame laat zich van haar beste kant zien tijdens een (na)zomermiddag op een zonnig terras van één van de geselecteerde cafés in de Eindhovense binnenstad.
Dit is een bijdrage van gastauteur: Sander Baetens