Brouwerij de Molen breidt uit dankzij investering van Bavaria
De geruchten gingen al wat langer, maar nu is de kogel officieel door de kerk: Bavaria neemt een belang in Brouwerij de Molen. Het gaat daarbij niet om een overname. De Brabantse brouwer koopt namelijk 35 procent van de aandelen. Met behulp van deze investeerder wil de Molen hun brouwcapaciteit drastisch vergroten om aan de toenemende vraag te kunnen blijven voldoen.
De Molen presenteerde het nieuws aan een aantal leden van de bierpers in hun brouwerij in Bodegraven. Er was met opzet niet gekozen voor enkel een persbericht omdat brouwers Menno Olivier en John Brus wel ‘wat vragen’ over het nieuws verwachtten.
Grotere capaciteit
Dankzij de financiële injectie van Bavaria kan De Molen de komende jaren zijn capaciteit vergroten van 7000 naar 30.000 hectoliter. Olivier en Brus hadden ook naar andere middelen gekeken om het benodigde geld binnen te krijgen, maar was bijvoorbeeld crowdfunding vanwege het hoge bedrag wat nodig is ‘geen optie’.
Overigens was het wel Bavaria die als eerste toenadering had gezocht. Volgens Olivier is er een goede klik met de Brabantse brouwer. ‘Het is belangrijk voor ons dat ze echte brouwers zijn met een passie voor bier.’
Olivier en Brus blijven in het bezit van 56 procent van de aandelen. Bavaria zou daardoor ook ‘niks te zeggen hebben over de bedrijfsvoering en blijven al hun bieren uit de brouwerij in Bodegraven komen’. Ook verzekerde Brus ons dat ze gewoon blijven experimenteren en met nieuwe collaboration brews komen. Bovendien breiden ze hun voorraad vaten voor barrel aging flink uit.
Hulp van Bavaria
De samenwerking met Bavaria heeft volgens de heren al meteen zijn vruchten afgeworpen. Bij De Molen loopt nu een brouwtechneut rond die helpt met het opzetten van de nieuwe brouwlijn. Ook moet het goede distributienetwerk van Bavaria ervoor zorgen dat de bieren van de Molen beter verkrijgbaar zijn, zowel in de winkel als de horeca. Sinds mei 2015 brengen de vertegenwoordigers van de La Trappe-bieren ook de brouwsels uit Bodegraven aan de man.
Zes hoofdbieren
De Molen wil gaan werken met zes hoofdbieren die het hele jaar door goed verkrijgbaar moeten zijn. Het gaat daarbij om Op & Top, Vuur & Vlam, Storm & Bliksem (voorheen Amarillo), Hop & Liefde, Moord & Doodslag (voorheen Rasputin) en Bommen & Granaten. Daarnaast komen ze nog steeds elke twee maanden met een nieuw bier en willen ze binnen twee jaar bieren in blik uitbrengen.
Borefts
Ook bierfestival Borefts blijft onveranderd elk jaar gehouden worden. Olivier en Brus verzekerde ons dat er ‘geen Bavaria-stand op het festival zal staan’.